Kontrakt og løn Søg jobbet

Find jobbet

Søg uopfordret

Metode

Eksempel

Uopfordret ansøgning

Kan du ikke finde det job, du gerne vil søge, eller får de job du søger rigtig mange ansøgninger, kan det være en god ide at søge uopfordret.

Sådan finder du virksomheder

Du kan finde virksomheder gennem forskellige metoder. Her er nogle ideer.

Du har set et jobopslag i en virksomhed, der søger en person til at løse en bestemt udfordring. Udover at sende den opfordrede ansøgning kan du finde virksomhedens konkurrenter og kontakte dem, da de formentlig står med samme udfordring, som den virksomhed, der har slået en stilling op.

Brug bisnode. Gennem Djøf har du adgang til erhvervsportalen bisnode, hvor du gennem forskellige søgekriterier kan finde relevante virksomheder. Du kan f.eks. søge på brancher, geografi, størrelse etc.

Vil du gerne ind i en bestemt branche, så abonner på nyhedsbreve fra branchen, deltag i gå-hjem-møder og messer. Det giver dig et indblik i, hvad der rør sig i branchen og hvilke virksomheder, der er i vækst og som kunne have en interesse i at ansætte dig. På mange brancheforeningers og –organisationers hjemmeside kan du desuden finde lister over virksomheder, der er medlemmer.

Gennem LinkedIn kan du også søge virksomheder og grupper frem og derigennem finder du også ud af, om du kender nogle (eventuelt der kender nogle) der arbejder i virksomheden, og som du kan kontakte.

Sådan giver uopfordrede ansøgninger pote

Deltag i Djøfs workshop Opsøgende virksomhedskontakt, hvor du får fif til at kontakte en virksomhed uopfordret og selv skal ringe til en virksomhed.

Brug dit netværk

Inden du kontakter en virksomhed er det vigtigt, at du har fundet ud af så meget som muligt om virksomheden. Her skal du bruge dit netværk. Du kan læse mere om, hvordan du arbejder med dit netværk som nyuddannede i denne blog.

Hvad er det for en viden dit netværk kan bidrage med?

  • Viden om en specifik branche/sektor
  • Viden om hvad den specifikke virksomhed vægter i ansættelser
  • Viden om forskellige stillingers indhold
  • Viden om kultur og værdier i den pågældende virksomhed

Hvad mangler du viden om?

Når du går i gang med at kontakte dit netværk, kræver det et grundigt forarbejde og en målrettet fremgangsmåde. Gør dig klart, hvad formålet er. Er det eksempelvis at få øget kendskab til vindmølleindustrien? Finde ud af hvilke udfordringer de oplever lige nu? Undersøge hvor der er vækst? Etc.

Dette er viden, der kan gøre dig bedre til at spotte og søge de jobs, du gerne vil have.

Ved du hvor dit netværk er?

For at finde ud af hvem du kender hvor, er det en god idé at kortlægge dit netværk for at få overblikket over, hvem der kan hjælpe dig med at få viden og sparring.
Brug fx LinkedIn til at søge i dit netværk og på virksomheder eller stillinger. På den måde kan du hurtigt se, hvordan du er forbundet med virksomheder eller relevante personer, som du gerne vil i dialog med.

Udvid dit netværk - Tag et kaffemøde

Måske indeholder dit netværk på nuværende tidspunkt ikke de rette personer, og så må du i gang med at udbygge og udvide. Det kan du gøre ved fysisk at deltage i relevante arrangementer og være synlig og aktiv i relevante grupper og diskussioner på eksempelvis på LinkedIn.

En anden mulighed er at invitere relevante personer til at mødes over en kaffe, hvor du har mulighed for at spørge mere ind til…

  • personens karrierevej, de valg personen har truffet for at havne i det rette job
  • vigtig viden om en bestemt branche, som du gerne vil ind i

Husk at der er forskel på om du tager et møde med én for at få mere viden om en given branche, virksomhed eller stilling eller om du tager mødet med henblik på at få et job hos virksomheden.

Anja har fundet frem til, at hun gerne vil være indkøbskoordinator i en medicinalvirksomhed. Hun søger efter en supply chain manager i en medicinalvirksomhed på LinkedIn.

Hun sender en mail til vedkommende via LinkedIn, hvor hun skriver:

"Kære Hanne

Du kender mig ikke, men jeg tillader mig at kontakte dig, fordi jeg har fundet frem til, at du har stor erfaring med og viden om den branche, jeg gerne vil arbejde i.

Jeg er i gang med at søge job og vil høre, om du har tid til at holde et kort kaffemøde med mig. Det, jeg gerne vil blive klogere på, er udviklingstendenser og udfordringer inden for branchen, som jeg kan bruge i min videre jobsøgning.

Jeg vil sætte stor pris på, hvis du har tid til og mulighed for at mødes med mig.

Jeg håber, at det er i orden, at jeg kontakter dig for at følge op og evt. aftale et tidspunkt, hvor vi kan mødes. "

Efter nogle dage følger Anja telefonisk op på mailen.

Til det efterfølgende kaffemøde er det vigtigste for Anja, at hun får stillet gode spørgsmål. Det handler om at få skabt kontakt og at få ny viden. Hun venter helt bevidst med at spørge til konkrete jobmuligheder til slutningen af mødet.

Anja oplever, at hun til kaffemøderne altid bliver spurgt: Hvem er du? Hvad kan du? Hvorfor lige denne branche? Derfor forbereder Anja sig grundigt til hvert eneste kaffemøde.

Træn din "elevatortale"

Når du tager fat i dit netværk – uagtet om det er dem, du kender, eller dem du ikke kender – så giver det dig mulighed for at træne den måde, du får fortalt om dig selv på. Det er nemlig vigtigt, at du kort og præcist kan fortælle, hvad det er du brænder for, hvad du kan bidrage med, og hvor du forestiller dig, at du vil passe ind henne. Dette skal dit netværk ikke gætte sig til – det skal DU være skarp på at fortælle dem, så de bedre kan hjælpe dig videre.

Inden Michael skal til kaffemøde med direktøren for en lille virksomhed, kigger han godt på virksomhedens hjemmeside for at blive klogere på deres forretningsområde. Derudover får han  inspiration fra sin researchliste til, hvilke opgaver, han vil kunne løse for virksomheden. Han kobler virksomhedens behov sammen med det, han kan og kommer frem til, at han vil kunne præsentere følgende på kaffemødet:

  • Jeg har de nyeste værktøjer inden for markedsføring af FMCG, der gør mig i stand til at kortlægge og målsætte mulige kundepotentialer.
  • Jeg kan sørge for, at kommunikationen til potentielle kunder rammer plet, både i tone og i forhold til deres behov.
  • Jeg kan komme med inputs og ideer i forhold til at afdække eksisterende kunders behov og ønsker.
  • Derudover har jeg redskaberne til at forbedre og udvikle jeres hjemmeside, så I i endnu højere grad vil kunne fange potentielle kunders opmærksomhed.

Hvordan sælger du bedst dig selv til en fremtidig arbejdsgiver? Se Mikkel forsøge sig med en elevatortale og få seks gode råd med på vejen.

Hvad gør du til selve kaffemødet?

Til kaffemødet er det en god idé at indlede med at anerkende vedkommende for at have taget sig tid til at mødes med dig. Fortæl, hvad du ønsker skal komme ud af mødet. Du er her for at researche.
 
Spørg ind til virksomhedens udfordringer og behov. Denne del af samtalen er den vigtigste og skal fylde meget. For det er her, du kan få viden om virksomhedens/branchens udfordringer og udviklingstendenser. Den viden skal du bruge, når du skal fortælle hvad du helt konkret kan bidrage med i virksomheden.

Hvis ikke din forberedelse har været god nok, kan du ikke stille de rigtige spørgsmål - og samtalen vil være spildt!

Vær lyttende, og hvis der dukker en oplagt mulighed op, så grib den og fortæl, hvilke opgaver du kan løse.

Søren skal til kaffemødet og har forberedt sig på, hvordan han vil gribe mødet an:

Tak, fordi du tager dig tid til at mødes med mig, det er jeg meget glad for. Jeg vil meget gerne vide noget om dit arbejde i Subiki - og om hvordan du er kommet så langt i din karriere. 

Det vil også  være en stor hjælp for mig, hvis du kan fortælle mig om udviklingstendenser/udfordringer i branchen.

Jeg vil sætte stor pris på  dine råd og input til min videre jobsøgning.

Skulle der være en jobmulighed her hos jer, er jeg naturligvis meget interesseret – hvis ikke, kender du så nogen, som det vil være oplagt for mig at kontakte?

Efter kaffemødet

Efter mødet er det en god idé at sende en mail og sige tak for et godt møde. Du kan vedhæfte dit CV i din takke-mail eller blot sætte et link ind til din LinkedIn-profil. Det er også en god idé at "connecte" med dine nye kontakter på LinkedIn.

Katja har gennem sine kaffemøder fået mange gode tips om stillinger, der snart bliver slået op.

Hun har ofte afsluttet med at spørge: Er der andre i dit netværk, jeg vil kunne kontakte? Kan du eventuelt skubbe mig i en anden retning? Er der noget, du vil anbefale mig at fokusere på?

På den måde får Katja skabt sig et "brand" og gjort positivt opmærksom på sig selv.

Ansøgningen

Hvis du ikke før har talt med den person, du sender ansøgningen til, kan det være en god idé indledningsvis at tage telefonisk kontakt. En telefonsamtale kan desuden være effektiv i forhold til at få viden om virksomhedens aktuelle interesser og behov, som du ikke kan finde frem til på anden måde.

Den ansøgning, du sender til virksomheden efter jeres samtale, bør være kortere end en almindelig jobansøgning. Derudover skal den være skrevet i selve mailen og ikke som en vedhæftet fil. Det gør det lettere for virksomheden hurtigt at forstå dit ærinde.

Efter at have fundet frem til at Skjern Biking arbejder med produktion af cykler, et produkt, der matcher Annes interesse, lavede hun en grundig research på virksomheden. Et af de steder, Anne researchede, var på LinkedIn, hvor hun fandt frem til, at hun i tredje led var forbundet med Malene, der arbejdede som koordinator i virksomheden.

Anne kontaktede Malene gennem LinkedIn og spurgte, om hun kunne få lov til at ringe hende op med henblik på at høre mere om virksomheden. I samtalen med Malene fik Anne en god idé om virksomhedens behov, og hun fik også en direkte mailadresse til virksomhedens ejer, Bent. Malene mente, at Bent måske kunne være interesseret i at få en jobansøgning fra Anne.

Anerkend virksomheden og fortæl, hvad du kan løse for dem

Start med at anerkende virksomheden (produkt, mission eller lignende) og skriv kort, hvilke opgaver du kan løse.

Det er vigtigt, at du her tydeligt og helt konkret viser, at du har en klar forståelse for virksomheden og dens behov og forstår at sætte dig ind i deres virkelighed.

Kære Bent Neipal

Som nabo til Skjern Biking har jeg gennem de seneste år fulgt fabrikkens udvikling på nærmeste hold. Jeg har nu hørt, at I står over for en omstrukturering af virksomhedens produktion.

Jeg har i den forbindelse talt med din medarbejder Malene Andersen om virksomheden, og hun gav mig  din mailadresse.

Som nyuddannet jurist med speciale i skatteret kan jeg bidrage med specifik viden om skat, moms, told og afgifter og dermed løse diverse skattetekniske opgaver.

Derudover kan jeg stå for kontakten med offentlige myndigheder, sørge for godkendelser, gennemgå købsaftaler og kontrakter. Skal der ansættes nye medarbejdere, når omstruktureringen er på plads, kan jeg udarbejde ansættelseskontrakter.
 
Jeg kan også udarbejde markedsanalyser og bidrage med hjemmesidekommunikation.

Fortæl dem, at du vil følge op

I slutningen af din jobansøgning er det en god idé at lade virksomheden vide, at du vil følge op, hvis du ikke hører noget fra dem. Det kan øge motivationen til at komme med respons på din henvendelse, da de ved, at de i modsat fald vil høre fra dig.

I mailen vedhæfter du dit CV – naturligvis i en version, der er målrettet virksomhedens behov.

Jeg har vedhæftet mit CV og håber, at jeg har gjort dig nysgerrig efter mere viden om, hvad I kan få ud af at tage mig med på holdet. Jeg tillader mig at følge op på denne mail om en uges tid. 

Mvh
Anne

1 0 Vurder indholdet.